Espoon kaupunginvaltuusto käsittelee tänään - toivottavasti viimeistä kertaa - länsimetroa. Olen varauksetta länsimetron rakentamisen kannalla. Raideliikenne on ehdottomasti puhtain ja tehokkain julkisen liikenteen muoto.
Moni länsimetron vastustaja on argumentoinut, että nykyisen bussiverkoston kehittäminen voisi korvata länsimetron. Ei se voi. Hyvin vähän on puhuttu siitä, mitä metro merkitsee esimerkiksi rattaiden kanssa liikkuville lapsiperheille ja liikuntaesteisille. Nykybusseihin mahtuu kahdet, usein jopa vain yhdet, lastenrattaat. Kun muutaman kerran joutuu jäämään bussipysäkille odottamaan sitä 20min päästä kulkevaa seuraavaa bussia.
Väitetään myös, että raideliikenteen liityntäliikenne vaatii yhtä monta bussia, kuin nykyinen länsiväylän bussiliikenne. Näin voi olla, mutta eikö se ole hyvä, jos ne bussit länsiväylän suuntaansa 7km matkan sijaan ajavat selvästi alle 5km suoritteita?
Päätöksestä on tietysti vielä pitkä matka rakennustyön aloittamiseen - ja vielä pitempi aika metrolla ajeluun. Odotan sitä silti innolla ja nykyisessä taantumassa rakennustyön tuoma piristysruiske talouteen on varmasti myös tervetullut.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Tänään myös Helsingin valtuusto hyväksyi länsimetrohankkeen. Helsingillä tosin on omakin venho ojassa Lauttasaaren liikenteen kannalta. On varmasti etu, kun nykyisten bussilinjojen vuoroja Lauttasaaresta Helsinkiin voidaan vähentää ilman merkittäviä metron liikennöintikulujen lisääntymistä.
Metron kyytiin voisi päästä jo ehkä 2013, mutta todennäköisemmin vasta 2014. Pitäisiköhän lisätä siihen vielä vuosi normaalina aikataulun ylityksenä?
Lähetä kommentti